1. Introducció.
Aquest informe versa sobre les
tasques realitzades per dur a terme l’activitat 2.2 seguint les indicacions que
s’ha facilitat en el document Pràctica
2: TIC i aprenentatge significatiu.
L'objectiu fonamental d’aquesta
activitat consisteix en aprofundir en els processos argumentatius de
l’activitat 1.2 . Per aconseguir aquesta finalitat, el desenvolupament
d'aquesta PAC s’ha basat a partir dels models d’argumentació gràfica i textual
segons Jonassen i Toulmin per al foment de l’aprenentatge significatiu.
2. A-MAP.
3. Preguntes.
3.1. Conclusions sobre la interacció i la construcció del coneixement en el fil de Tecnopart.
Les conclusions que podem extreure
sobre les aportacions que s’han anat donant en el fil Tecnopart són:
- s’ha creat una forta interacció entre les intervencions dels participants, tant a mode de fets i proves, com de justificacions, recolzaments i, evidentment, contraargumentacions. Per tant, en gran mesura s’ha seguit el model d’argument de Toulmin, tot i que algunes intervencions no s’ajustaven massa a l’esquema premissa – conclusió que s’especificava en el document de suport.
- s’ha provocat el desenvolupament de l’argumentació com a habilitat cognitiva essencial, condicionant als participants a realitzar una tasca que requeria dels següents aspectes:
-
Ajustar-se
a un espai de discussió totalment nou, tant per la seva estructura com pel seu
format.
-
Repassar
acuradament els continguts de la matèria.
-
Adequar
els propis esquemes mentals per a defensar una postura determinada.
-
Llegir
i reflexionar críticament sobre les participacions dels companys.
-
Preparar
de manera sistemàtica les argumentacions abans d’enviar-les.
-
Comprovar
que el procés d’enviament s’ha realitzat de manera satisfactòria.
-
Fer
un seguiment dels missatges per valorar rèpliques o possibles noves
conclusions.
Jonassen afirma que adquirir
habilitats d’argumentació afavoreix el canvi conceptual i d’aquesta manera, l’aprenentatge
significatiu. A partir d’aquí, podem afirmar que s’ha construït un coneixement
compartit mitjançant el qual s’han pogut
modificar algun dels nostres esquemes mentals i aprenentatges. A més, la realització de l’A-map ha permès
referendar aquest treball damunt una
línia argumentativa concreta, creant
així nous sabers.
3.2. Reflexió sobre el paper del moderador en aquest fil de conversa.
En el fil de conversa del Tecnopart el moderador va intervenir inicialment a través del següent missatge, convidant a la participació en el debat i orientant el punt de partida que havien de prendre les intervencions:
Responeu
a aquest missatge o a algú dels següents del fil per seguir aquesta discussió
segons el vostre bàndol.
La
tecnologia és imprescindible en el part i ha de guiar el seu procés...
El
part ha de estar exempt de tota tecnologia i ser el més natural possible...
|
El moderador ha deixat de ser un transmissor de coneixements a ser un preparador, dissenyador i guia de les situacions d’aprenentatge, afavorint la interacció i donant a l’alumnat un paper mes rellevant i significatiu que els permeti construir el seu propi procés d’aprenentatge.
3.3. Reflexió sobre el paper que han tingut les funcionalitats del campus i el fet que la discussió fos asíncrona i basada en la llengua escrita, que hi haguessin rols o bàndols a seguir....
Podem afirmar que les diferents funcionalitats del
campus han afavorit el procés de discussió. Per una part, el respecte de les
normes indicades per la consultora i la utilització adequada dels fils
corresponents ha facilitat la tasca de seguiment del debat. Per altra banda, en
els fils de conversa també s’ha respectat majoritàriament el seguiment dels
temes de discussió i la creació de nous fils quan s’abordaven noves idees.
L´ús dels colors verd i vermell
també ha estat molt facilitador per identificar amb un cop d’ull cada bàndol,
així com la utilització del subratllat en
les proves i el remarcat en les conclusions.
L’ús de les banderes per veure els
missatges llegits també és sorprenentment pràctic donada la seva senzillesa.
Ara bé, com a aspecte a millorar afegiria que els missatges, segons la postura
que defensen portessin un globus verd o vermell per a facilitar la distinció
del bàndol, ja que si no, hem d’esperar a obrir el missatge (tot i que sabem
quin és per la lletra de nom del responsable).
En quant a les característiques de
la discussió, el fet de que sigui asincrònica i, naturalment, per escrit, té
una importància cabdal per al bon desenvolupament del debat, ja que permet
complir els següents punts:
-
Afavoreix un
sistema de feina i aprenentatge personalitzat respectant els horaris i el ritme
de l’alumne.
-
Permet que
la informació quedi emmagatzemada a disponibilitat plena de l’alumne.
-
Facilita la
preparació, estructuració i reflexió de les intervencions.
-
Evita
possibles interferències en el discurs que se si es poden donar quan és oral i
in situ, com poden ser la capacitat oradora, el carisma...
Finalment, l’existència de dos
bàndols a seguir suposa un canvi de perspectiva en l’alumnat, ja que
possiblement es pot veure abocat a la defensa d’una postura que pot no
coincidir amb la que prèviament posseeix, i a la recerca d’argumentacions que
puguin explicar el seu nou punt de vista, afavorint tot plegat, la reestructuració
dels propis esquemes mentals.
Així, podem dir que aquestes característiques han facilitat la
participació i el seguiment del debat.
3.4. Comparació de l’entorn de discussió emprat amb altres CSCA com els que es comenten al material en paper de Jonassen, bloc 4 i al y en el capitulo XI de Coll, C.
En els darrers anys s’han anat
creant diferents eines que ajuden a la construcció i desenvolupament
d’arguments, conegudes com a programari de CSCA (computer-supported
collaborative argumentation). Aquestes eines poden utilitzar-se, a l’igual que
les que hem utilitzat en el desenvolupament de les nostres activitats a
l’assignatura, per a moderar discussions en línia i per iniciar i ajudar a
l’alumnat que tingui poca experiència, a
construir, justificar i debatre diferents argumentacions.
Algunes
eines CSCA amb les seves característiques diferencials:
CSCA
|
Característiques
|
SenseMaker
|
Entorn
d’aprenentatge científic en línia gratuït per a estudiants.
Promou
la teorització dels estudiants per a fonamentar la coordinació entre teoria i
proves, per exposar les seves idees d’una manera visible.
Els
estudiants agrupen les diferents proves en categories i creen arguments
científics associats a un projecte.
Facilita
el treball mitjançant punts de proves, que representen parts individuals de
proves a la web, i exposen marcs que corresponen a categories conceptuals o
grups per a les proves.
|
Belvedere
|
Entorn
que aporta un marc per a organitzar, exposar i enregistrar el procés
d’argumentació.
Facilita
que els estudiants puguin desenvolupar els seus arguments i arribar a
solucions de manera conjunta.
Ofereix
quatre articulacions de converses pre-definides ( hipòtesi, dades, principis
i no especificades i tres enllaços ( a favor, en contra i i).
Es
poden enllaçar els comentaris a una aportació ja existent, facilitant
l’organització d’idees i missatges.
|
Convince Me
|
Entorn
que incorpora eines per a realitzar diagrames d’una estructura d’argumentació
i modificar els arguments i creences de cada persona.
Permet
als estudiants estructurar els arguments consistents amb les seves creences a
mesura que anaven canviant les seves estructures d’argumentació.
Fomenta
en els seus usuaris un major ús d’explicacions i contradiccions en els seus
arguments.
|
Tant la discussió del debat, com la
conseqüent representació gràfica del fil Tecnopart amb l’eina Cmaps han permès
la potenciació de l’anàlisi d’arguments així com de les habilitats
argumentatives, convertint la UOC en una efectiva comunitat d’aprenentatge. Mitjançant
l’ús de mapes conceptuals els canvis en l’estructura cognitiva poden ser
valorats a través de diagrames o altres tècniques estructurals del coneixement.
El caràcter flexible del mapa conceptual afavoreix el procés facilitador de
l’aprenentatge significatiu i funcional, ja que elaborar mapes conceptuals és
una activitat creativa.
3.5. Elaboració d’una rúbrica senzilla en Rubistar i avaluació del valor qualitatiu dels arguments triats.
CATEGORIA
|
MOLT
|
BASTANT
|
POC
|
GENS
|
Adequació al fil de debat incorporat
|
Les intervencions s\'adeqüen molt al fil de Tecnopart.
|
Les intervencions s\'adeqüen correctament al fil de
Tecnopart.
|
Les intervencions s\'adeqüen poc al fil de Tecnopart.
|
Les intervencions no s\'adeqüen al fil de Tecnopart.
|
Validesa de recolzaments d’autoritat-exemples aportats
|
Els arguments i exemples aportats són molt coherents i
vàlids.
|
Els arguments i exemples aportats són correctes.
|
Els arguments i exemples aportats són poc coherents i
vàlids.
|
Els arguments i exemples aportats no són coherents ni
vàlids.
|
Construcció fonamentada de premisses i tesis
|
Les intervencions s\'estructuren en premisses i tesis
molt adequades.
|
Les intervencions s\'estructuren en premisses i tesis
correctes.
|
Les intervencions s\'estructuren en premisses i tesis
poc adequades.
|
Les intervencions s\'estructuren en premisses i tesis
gens adequades.
|
Claredat i solidesa de l’argument elaborat
|
Les intervencions defensen de manera molt clara i
entenedora els arguments tractats.
|
Les intervencions defensen de manera correcta els
arguments tractats.
|
Les intervencions defensen de manera poc clara i
entenedora els arguments tractats.
|
Les intervencions no defensen els arguments tractats.
|
La rúbrica és una eina de caire avaluador que ens
permet estructurar les criteris de valoració d’una activitat o projecte. Permet
treballar els aspectes qualitatius del desenvolupament d’una tasca, fet que la
fa molt apte per valorar els condicionants que afecten les intervencions en un
debat.
3.6. Construcció d’una senzilla taula amb les reflexions sobre la importància de l’eina cmap per a la construcció de mapes d’argumentació i la seva diferència en relació als mapes de conceptes.
C-MAP
|
A-MAP
|
|
Diferències
|
- permet realitzar la representació gràfica d’una xarxa de conceptes
adaptant-se a les necessitats de la temàtica.
- és útil per
dissenyar, innovar, compartir, col·laborar, crear i representar el
coneixement.
- els nodes representen conceptes.
- els nexes utilitzats
són molt amplis. Estableixen relacions d’explicació, inclusió, aplicació,
condició, fonamentació, influència, determinació, ...
|
- permet realitzar la representació gràfica
estructurada d’un argument. Pot seguir una estructura basada en el model
argumentatiu de Toulmin, que inclou els elements següents: fets, premisses,
arguments, contra-arguments i conclusions.
- representa una panoràmica del raonament en base a
un debat.
- els nodes representen els elements del model
argumentatiu.
- els nexes més utilitzats són: premissa o conclusió
( ja que, perquè), recolzament (recolza), excepció ( excepte) i modalitat (
adverbis de mode o temps). Serveixen per fonamentar, donar suport, refutar o
aclarir.
|
Avantatges
comunes
|
-
Permet
organitzar la informació i
organitzar-la adequadament per construir estructures cognitives
pròpies.
-
Fa possible
el treball amb idees prèvies.
-
Facilita
el coneixement del recorregut cognitiu que duen a terme els estudiants.
-
L’alumnat
es converteix en autor dels propis coneixements.
-
Permet una
visió gràfica de les estructures mentals.
-
Afavoreix
la transversalitat disciplinària, la investigació i el treball en equip.
-
Pot
treballar-se de manera sincrònica o asincrònica.
-
Publicar
els treballs a la xarxa permet difondre les pròpies idees i aprendre dels
altres.
|
4. Conclusions.
La realització d’aquesta activitat
m’ha permès valorar en major mesura la importància de la producció
argumentativa en la construcció del coneixement, així com el sistema de fer
feina en aquesta assignatura per assolir-ho, ja sigui a través de les diferents
eines proposades, com amb l’ús de l’entorn de debat de la UOC.
També m’ha ajudat a assolir un model
argumentatiu que em permetrà desenvolupar de manera més adequada les pròpies
intervencions, així com analitzar les dels meus companys. L’argumentació, com a
habilitat cognitiva essencial, inclou la identificació i anàlisi d’arguments de
textos o entorns d’aprenentatge, així com construir arguments.
En
definitiva, aquestes activitats d’argumentació contribueixen al canvi
conceptual i, en conseqüència, a l’aprenentatge significatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada