Aquest
informe vol reflectir la feina que s’ha anat desenvolupant durant la
realització de la PAC 1, mitjançant l’anàlisi dels diferents materials que hem
treballat i elaborat.
L'objectiu
fonamental de l’activitat 1.3. consisteix en comprovar i reflexionar si s'ha produït o no un canvi conceptual durant
el procés d’aprenentatge significatiu de l’assignatura, i si les activitats d'argumentació
realitzades han contribuït a aquest canvi. Per aconseguir aquesta finalitat, el
desenvolupament d'aquesta PAC s’ha basat en l'argumentació segons el model de
Toulmin[1].
2. Argumentació.
La
hipòtesi que es vol demostrar és la següent: S'ha produït un canvi conceptual en la meva manera d'entendre la
relació entre ciència, tecnologia i societat.
2.1. Fets o premisses.
Les premisses des de les que s’ha partit per a
poder arribar a les conclusions finals són:
- El canvi conceptual s’ha basat en el
concepte de Tecnologia Educativa i les seves relacions amb els conceptes de
Tecnologia, Educació, Societat i Ciència.
- El canvi conceptual ha suposat un esforç de
reestructuració de coneixements previs, adquisició de nous conceptes i
reordenació de tota la informació.
- El canvi conceptual ha esdevingut una
concepció mental de tot allò que hem estudiat.
- El canvi conceptual ha estat més efectiu
gràcies a la utilització de les eines TIC ja que fan la tasca més atractiva i ajuden
a construir i consolidar els nous models mentals.
2.2. Justificació.
En base
als coneixements previs, es pot apreciar que el primer mapa conceptual
resultant és molt simple en quant a conceptes i poc clar en quant a
estructuració i continguts. No es contempla la Tecnologia Educativa, ni les
diferents concepcions que l’han configurada tal com s’entén avui en dia.
El
nou mapa ha tractat d’ampliar, reubicar i aprofundir els aspectes que ja es
coneixien per ajustar-los correctament al nou model mental que s’ha anat
formant. També s’han detallat noves
informacions com el tecno-determinisme i els sòcio-determinisme (tractats en
profunditat en els diferents fils de debat), els mites tecnològics a la societat,
alfabetització tecnològica...
Tot
canvi conceptual serà més productiu si té un caràcter intencionat (Dole i Sinatra, 1998). La intencionalitat suposa que un se
n’adona de què el model mental que tenia
no és adequat i percep una necessitat de canvi, el qual probablement sigui significatiu.
El
canvi conceptual requereix un alt compromís cognitiu. Per reestructurar els
coneixements previs, ha d’haver-hi una regulació, i un esforç per analitzar i sintetitzar
la nova informació. Segons Dole i Sinatra (1998), en el nivell més alt de compromís,
s’ha de pensar detingudament sobre
arguments i contraarguments relacionats amb el missatge, amb la qual cosa
s’aconsegueix una alta probabilitat que s’efectuï un canvi conceptual.
A
partir d’aquí , es pot considerar que el compromís que he assolit amb
l’assignatura és alt i constant. La participació activa en el debat,
l’elaboració del blog, la interacció amb els meus companys a través dels seus
blogs i l’ús d’eines tecnològiques noves per mi, consoliden aquest compromís,
juntament amb la lectura i estudi dels materials de l’assignatura.
A
nivell personal, l’activitat que m’ha semblat més decisiva en el canvi
conceptual ha estat el debat. A partir de la defensa d’una perspectiva que no
coincidia ben bé amb la meva visió inicial, me n’he adonat de la dificultat que
suposa defensar alguna cosa que no creus, però alhora m’ha permès reflexionar i
estructurar millor aquells nous coneixements que havia de tractar, tant en els
fils del tecno-part, com a l’idea de Binta i al determinisme.
Finalment,
voldria afegir que juntament amb l’activitat del debat, l’ús d’eines com el
C-maps, el Blogger, el Glogster (que vaig veure al fòrum), ... també m’han
facilitat la construcció de models mentals, tant per la feina que s’ha fet amb
elles, com pel fet d’haver representat un repte educatiu que m’ha permès
assolir un aprenentatge significatiu sobre
aquest programari.
2.2.1. Suports.
L’aprenentatge
significatiu que promou el canvi conceptual es basa en els següents punts (Jonassen, Peck i Wilson, 1999):
• el coneixement es construeix mitjançant
representacions mentals.
• la realitat es troba en la ment, per tant,
hi ha moltes perspectives del món.
• el coneixement es construeix partint de les
interaccions amb el context.
• el coneixement es troba ancorat i indexat en
contextos rellevants, per tant no es pot transmetre.
• la construcció del coneixement s'estimula
per una qüestió de necessitat o desig de saber.
• el significat es negocia de forma social.
• no tots ho significats es creen de la
mateixa manera, així per als constructivistes tampoc tots els significats són
vàlids.
A partir d’això podem dir que l’aprenentatge
significatiu ha de ser: actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional,
conversacional, contextualitzat i reflexiu.
2.2.2. Comparativa mapes conceptuals
Mitjançant
algun dels criteris d’avaluació de mapes, presentats per Jonassen al cas 3, s’han comparat el mapa
conceptual inicial amb el mapa final.
CRITERIS
|
MAPA INICIAL
|
MAPA FINAL
|
Nombre de nodes
Indica
l'amplada de la xarxa i la quantitat
de coneixement reflectit en el mapa
|
10
|
61
Ha augmentat
de manera important el nombre de nodes. S’han incorporat nous conceptes
|
Nombre de proposicions diferents
Són les
connexions entre conceptes i defineixen si s’ha donat l’aprenentatge.
|
15
|
41
Aquest augment
es deu a l'increment de conceptes dins del mapa. Algunes d'aquestes noves
proposicions apareixen com a conseqüència d'incrementar el grau de detall de
les relacions representades en el mapa inicial.
|
Posició central dels nodes.
Indica el grau de rellevància del concepte.
|
No hi ha cap concepte que
destaqui especialment.
|
Destaca en
gran manera el node de Tecnologia Educativa pel gran nombre d’enllaços que
rep. També cal ressenyar la interrelació entre Ciència, Tecnologia i Societat
(CTS), i els enllaços que en sorgeixen.
|
Profunditat de la xarxa
|
Amb només 4 conceptes
rellevants no té gaire profunditat.
|
Encara que no
mostra una estructuració jeràrquica, mostra una major profunditat de relació
amb els conceptes més determinants.
|
2.2.3. Comparativa de l’avaluació de coneixements previs.
Mitjançant la comparació de les afirmacions de
l’avaluació inicial podem observar el canvi en la estructuració conceptual amb
els nous models mentals que hem creat.
AFIRMACIONS
|
VALORACIÓ INICIAL
|
VALORACIÓ ACTUAL
|
Justificació
|
L’objecte
principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques
per als docents.
|
10
|
0
|
Des
d’un punt de vista sistèmic la TE ha d’afavorir el disseny de situacions
d’ensenyament amb l’objectiu d’aconseguir els aprenentatges previstos.
|
Aprenc
tant dels companys com dels materials i consultors.
|
10
|
10
|
D’acord.
|
Els
professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que
asseguren la correcta transmissió del coneixement.
|
10
|
10
|
També
han d’esser competents en organitzar els alumnes per afavorir un aprenentatge
significatiu.
|
La
tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a
prejudicis, valors i actituds.
|
5
|
0
|
És
un dels mites tecnològics.
|
Les
aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge.
|
10
|
10
|
D’acord.
|
Els
debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal.
|
2
|
0
|
En
desacord perquè el debat ha estat molt profitós a nivell personal.
|
La
Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon
domini de les TIC
|
10
|
0
|
S’han
de dominar les TIC, però el concepte de Tecnologia Educativa assumeix molts
més àmbits.
|
Els
debats a la UOC poden millorar moltíssim
|
5
|
5
|
A
nivell general si poden millorar. El nostre debat penso que ha estat molt ben
desenvolupat, clar i funcional.
|
Les
TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes
|
7
|
7
|
D’acord,
però no són l’única via.
|
El
canvi tecnològic determina el canvi social
|
5
|
0
|
Els
estudis de la CTS no corrobora aquesta afirmació.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada