PAC 1.3


                Aquest informe vol reflectir la feina que s’ha anat desenvolupant durant la realització de la PAC 1, mitjançant l’anàlisi dels diferents materials que hem treballat i elaborat.
                L'objectiu fonamental de l’activitat 1.3. consisteix en comprovar i reflexionar si  s'ha produït o no un canvi conceptual durant el procés d’aprenentatge significatiu de l’assignatura,  i si les activitats d'argumentació realitzades han contribuït a aquest canvi. Per aconseguir aquesta finalitat, el desenvolupament d'aquesta PAC s’ha basat en l'argumentació segons el model de Toulmin[1]
 

 2. Argumentació.

                La hipòtesi que es vol demostrar és la següent:  S'ha produït un canvi conceptual en la meva manera d'entendre la relació entre ciència, tecnologia i societat.

2.1. Fets o premisses.

Les premisses des de les que s’ha partit per a poder arribar a les conclusions finals són:
- El canvi conceptual s’ha basat en el concepte de Tecnologia Educativa i les seves relacions amb els conceptes de Tecnologia, Educació, Societat i Ciència.
- El canvi conceptual ha suposat un esforç de reestructuració de coneixements previs, adquisició de nous conceptes i reordenació de tota la informació.
- El canvi conceptual ha esdevingut una concepció mental de tot allò que hem estudiat.
- El canvi conceptual ha estat més efectiu gràcies a la utilització de les eines TIC ja que fan la tasca més atractiva i ajuden a construir i consolidar els nous models mentals.

2.2. Justificació.

                En base als coneixements previs, es pot apreciar que el primer mapa conceptual resultant és molt simple en quant a conceptes i poc clar en quant a estructuració i continguts. No es contempla la Tecnologia Educativa, ni les diferents concepcions que l’han configurada tal com s’entén avui en dia.



                El nou mapa ha tractat d’ampliar, reubicar i aprofundir els aspectes que ja es coneixien per ajustar-los correctament al nou model mental que s’ha anat formant.  També s’han detallat noves informacions com el tecno-determinisme i els sòcio-determinisme (tractats en profunditat en els diferents fils de debat), els mites tecnològics a la societat, alfabetització tecnològica...




                Tot canvi conceptual serà més productiu si té un caràcter intencionat  (Dole i Sinatra, 1998).  La intencionalitat suposa que un se n’adona  de què el model mental que tenia no és adequat i percep una necessitat de canvi, el qual probablement sigui significatiu.
                El canvi conceptual requereix un alt compromís cognitiu. Per reestructurar els coneixements previs, ha d’haver-hi una regulació, i un esforç per analitzar i sintetitzar la nova informació. Segons Dole i Sinatra (1998), en el nivell més alt de compromís, s’ha de pensar detingudament  sobre arguments i contraarguments relacionats amb el missatge, amb la qual cosa s’aconsegueix una alta probabilitat que s’efectuï un canvi conceptual.
                A partir d’aquí , es pot considerar que el compromís que he assolit amb l’assignatura és alt i constant. La participació activa en el debat, l’elaboració del blog, la interacció amb els meus companys a través dels seus blogs i l’ús d’eines tecnològiques noves per mi, consoliden aquest compromís, juntament amb la lectura i estudi dels materials de l’assignatura.
                A nivell personal, l’activitat que m’ha semblat més decisiva en el canvi conceptual ha estat el debat. A partir de la defensa d’una perspectiva que no coincidia ben bé amb la meva visió inicial, me n’he adonat de la dificultat que suposa defensar alguna cosa que no creus, però alhora m’ha permès reflexionar i estructurar millor aquells nous coneixements que havia de tractar, tant en els fils del tecno-part, com a l’idea de Binta i al determinisme.
                Finalment, voldria afegir que juntament amb l’activitat del debat, l’ús d’eines com el C-maps, el Blogger, el Glogster (que vaig veure al fòrum), ... també m’han facilitat la construcció de models mentals, tant per la feina que s’ha fet amb elles, com pel fet d’haver representat un repte educatiu que m’ha permès assolir un aprenentatge significatiu sobre  aquest programari.

2.2.1. Suports.

                L’aprenentatge significatiu que promou el canvi conceptual es basa en els següents punts (Jonassen, Peck i Wilson, 1999):
• el coneixement es construeix mitjançant representacions mentals.
• la realitat es troba en la ment, per tant, hi ha moltes perspectives del món.
• el coneixement es construeix partint de les interaccions amb el context.
• el coneixement es troba ancorat i indexat en contextos rellevants, per tant no es pot transmetre.
• la construcció del coneixement s'estimula per una qüestió de necessitat o desig de saber.
• el significat es negocia de forma social.
• no tots ho significats es creen de la mateixa manera, així per als constructivistes tampoc tots els significats són vàlids.
A partir d’això podem dir que l’aprenentatge significatiu ha de ser: actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional, conversacional, contextualitzat i reflexiu.

2.2.2. Comparativa mapes conceptuals

                Mitjançant algun dels criteris d’avaluació de mapes, presentats per  Jonassen al cas 3, s’han comparat el mapa conceptual inicial amb el mapa final.
CRITERIS
MAPA INICIAL
MAPA FINAL
Nombre de nodes
Indica l'amplada de la xarxa i  la quantitat de coneixement reflectit en el mapa
10
61
Ha augmentat de manera important el nombre de nodes. S’han incorporat nous conceptes
Nombre de proposicions diferents
Són les connexions entre conceptes i defineixen si s’ha donat l’aprenentatge.
15
41
Aquest augment es deu a l'increment de conceptes dins del mapa. Algunes d'aquestes noves proposicions apareixen com a conseqüència d'incrementar el grau de detall de les relacions representades en el mapa inicial.
Posició central dels nodes.
Indica el grau de rellevància del concepte.
No hi ha cap concepte que destaqui especialment.
Destaca en gran manera el node de Tecnologia Educativa pel gran nombre d’enllaços que rep. També cal ressenyar la interrelació entre Ciència, Tecnologia i Societat (CTS), i els enllaços que en sorgeixen.
Profunditat de la xarxa
Amb només 4 conceptes rellevants no té gaire profunditat.
Encara que no mostra una estructuració jeràrquica, mostra una major profunditat de relació amb els conceptes més determinants.

2.2.3. Comparativa de l’avaluació de coneixements previs.

Mitjançant la comparació de les afirmacions de l’avaluació inicial podem observar el canvi en la estructuració conceptual amb els nous models mentals que hem creat.

AFIRMACIONS
VALORACIÓ INICIAL
VALORACIÓ ACTUAL
Justificació
L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents.
10
0
Des d’un punt de vista sistèmic la TE ha d’afavorir el disseny de situacions d’ensenyament amb l’objectiu d’aconseguir els aprenentatges previstos.
Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors.
10
10
D’acord.
Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement.
10
10
També han d’esser competents en organitzar els alumnes per afavorir un aprenentatge significatiu.
La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds.
5
0
És un dels mites tecnològics.
Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge.
10
10
D’acord.
Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal.
2
0
En desacord perquè el debat ha estat molt profitós a nivell personal.
La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC
10
0
S’han de dominar les TIC, però el concepte de Tecnologia Educativa assumeix molts més àmbits.
Els debats a la UOC poden millorar moltíssim
5
5
A nivell general si poden millorar. El nostre debat penso que ha estat molt ben desenvolupat, clar i funcional.
Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes
7
7
D’acord, però no són l’única via.
El canvi tecnològic determina el canvi social
5
0
Els estudis de la CTS no corrobora aquesta afirmació.


[1] Explicat al dossier L'argumentació en el debat virtual com a via d'aprenentatge significatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada